Laster Hendelser
søndag

Barnekirka

1. november 2020, 11:00 - 12:00
  • Beklager. Denne hendelse har allerede funnet sted.

Barnekirka er en barnegudstjeneste for barna og deres foresatte. Det er som en vanlig gudstjeneste – men lagt opp for og med barn. Håper vi ses!

Her er mer info om Barnekirka:

Hvorfor vi ønsket å sette i gang med BARNEKIRKE

Covid 19 skaper utforfringer for vanlig gudstjenester med Beam:

• Det vil bli en voldsom slitasje på lederne med doble gudstjenester og samme opplegg to ganger
  • Rommene til Beam er trange og små. Utfordrende ang smittevern

Det har de siste månedene før sommeren blitt streamet beam. Det har vært mye bra, men i lengden er ikke dette aktuelt. Barna mister fort interessen, og det settes høye krav til kreativiteten og standard på det som skal vises.

Vi måtte tenke nytt. Barna trenger å møte hverandre. Hele konseptet med at barna skal bli kjent med Jesus OG med hverandre for at de lettere skal få tilhørighet til venner i kirka som ungdommer – blir vanskelig å følge opp når de ikke møtes.. Så det var første prioritet: Barna må møtes.

Ideen om å ha en gudstjeneste for barn (og deres foreldre) kom opp. Her kan kreativiteten blomstre, det blir en «ny vår» med noe helt nytt – noe som kan virke givende og positivt både for voksne og barn i en ellers litt kinkig hverdag med smittevern på alle kanter. Det er positivt!

Vi ser for oss noe helt nytt, men med en ramme som ligner et «Alle sammen-møte».

Lovsang av og med barn har vi snakket om flere ganger tidligere, og ved en barnekirke vil dette være helt naturlig å legge til rette for.

Hva vil vi med BARNEKIRKA, og hvem vi ønsker å nå

Vi ønsker å ha en gudstjeneste der barn fra 3-4 år og helt opp til 7,8 klasse kan kjenne at de får et utbytte av å delta. Vi ønsker å ha noe som fenger alle. Det vil ikke være mulig at alle barna treffes av alt like godt, men vi har elementer med sang, lek m.m. som kan fenge alle aldersgrupper. Selve talen legger seg på et nivå mot mellomtrinnet, men med elementer både opp og ned.

Det er utfordrende å skulle lage et opplegg som skal treffe «alle». Kanskje får vi noe til, kanskje noe ikke like bra, men vi ønsker i hovedsak lage noe som er gøy, noe som fenger og IKKE MINST en gudstjeneste der vi som lager opplegget og deltar på ulike måter – speiler Jesus – slik at barna som kommer (og gjerne også deres foresatte) får en opplevelse av at de vil høre mer om Jesus og lære mer. Jesus skal være midtpunktet når vi samles, selv om vi også skal lage rom for lek og annet som er tøysete og gøy.

Hva innholdet er i BARNEKIRKA

Et skjelett for gudstjenesten i BARNEKIRKA vil se omtrent slik ut:

• Nedtelling på skjerm (ett minutt før vi starter).
  • Dans med bevegelser som fast «nå-starter-vi-sang»
  • Gøyal film om smittevern
  • To lovsanger
  • Velkommen
  • Bønn: Vår Far
  • Lek/innslag (noe gøy)
  • Lovsang
  • Tale (10 min)
  • En lovsang
  • «Hvorfor jeg tror»
  • Takk for i dag
  • Synge Velsignelsen sammen

Barn leder lovsang. En voksen har tale. «Hvorfor jeg tror-innslaget» er ment som inspirasjon til oss alle, men særlig tatt med for tweensa sin skyld. Det er også positivt å kunne bruke ungdom og voksne i menigheten og få et personlig innblikk i deres liv.

Mye sang og dans med bevegelser. – Og lek. Bevegelser som kan gjøres fra plassen der man sitter/står, men som gjør at man får ut en del energi, siden ingen får bevege seg fra sin plass under hele gudstjenesten.

Vi vil som pedagogisk virkemiddel ha bilder som viser hvilken del av gudstjenesten vi er på. For eksempel et symbol for lek, et for sang, et for tale osv osv. Dette er positivt for alle barn, men kanskje særlig for de yngste og de som sliter med konsentrasjonen.

Talene har alle fått tittelen «Tidenes ……» Det vil være f.eks: Tidenes velkomst (Den bortkomne sønnen), tidenes nysgjerrigper (Sakkeus), Tidenes tween (Jesus som 12-åring i tempelet) osv..

Lovsangen kan bestå av et team på 4-5 barn og en voksen.

Vi ønsker innslag av kor, dansegruppa m.m. etter hvert.

Hvor vi ønsker å gå

I første omgang er dette et «prøveprosjekt» frem til jul. Det må evalueres underveis, fra gang til gang og innimellom. Kanskje blir det gjort endringer. Det vil bli en større evaluering i november om hvordan vi gjør dette videre. Vi vet ikke hvordan smitten er da, men vi vet ikke noe om hva som skjer kort frem i tid heller.

Barnekirka er en fantastisk mulighet for å skape noe nytt, noe som er givende og gøy for både barn og voksne. Vi ønsker å bruke mange ulike voksne i oppgaver, men også mange barn. Å stå sammen om noe som tjener Gud, men også hverandre er veldig fint. Vi håper at dette er et steg mot det å skape et sterkt bånd til kirka og til Gud. Det at vi har fått «GO» for å ha barnegudstjenester på søndag formiddag, er fantastisk fint – og forhåpentligvis vil barna også se at i menigheten vår satser vi MYE på dem! Om de ikke ser det nå, så forhåpentligvis når de blir eldre. At vi ønsker å prioritere deres voksende gudsrelasjon og deres forhold til kirka og til de andre som går der.

Date: 1. november 2020
Time: 11:00 - 12:00