Laster Hendelser
søndag

Gudstjeneste – pulserende

11. mars 2018, 11:00 - 12:30
  • Beklager. Denne hendelse har allerede funnet sted.

Torbjørn Glenna taler

Puls er liv. Uten puls, så er vi mennesker døde. Noen ganger har vi høy puls, andre ganger har vi hvilepuls. Noen ganger kjenner vi pulsen godt, mens de fleste dager, så legger vi kanskje ikke merke til pulsen vår i det hele tatt. Den bare er der, og slår, jevnt og trutt.

Hvilke pulsslag utenom hjertets puls er viktige for oss? Noen har faste pulsslag i livet: Søndagsmiddag, Champions league på tirsdag og onsdager, venninneturen en gang i året, Julaftenfeiringen, påsketuren, faste treningsdager, mye kan være faste pulsslag som er viktige for oss. Andre har smågruppesamlingen annenhver uke som et fast pulsslag, som vi prioriterer og ikke vil gå glipp av. Noen har gudstjenesten hver søndag som et fast pulsslag, andre har morgenstunden med bibel og kaffekoppen som et fast punkt i dagen.

I denne tre ukers serien, skal vi utfordre hverandre og fokusere på et pulsslag, som handler om en livsholdning: Dette kan vi kalle for et pulsslag av tilbedelse. Ofte kan vi tenke på tilbedelse som noe som vi gjør: Synge lovsanger, salmer osv, i et fellesskap som i en gudstjeneste eller på et møte. Dette er en viktig del for mange når det kommer til tilbedelsen. Da er tilbedelsen rettet oppover – mot Gud – mot himmelen – mot noe større enn oss selv. Og, i den første søndagen i denne serien, skal vi se på nettopp tilbedelse gjennom sang og musikk, i fellesskapet. I den andre søndagen, så skal vi se på et annet pulsslag i tilbedelsen, og det er tilbedelse utover. At tilbedelse kan være rettet utover mot andre, og at vi kan tilbe Gud gjennom å gjøre noe godt mot andre. Jesus sier, at vi skal elske hverandre som oss selv. Og, det å elske hverandre, handler ikke bare om følelser og god innstilling, men det handler ofte om noe konkret. Og, hvordan denne tilbedelsen utover, kan sees på som et fast pulsslag i livet, som vi kanskje ikke engang alltid merker at vi gjør, det skal vi se på i søndag nummer to. Den siste søndagen, handler tilbedelsen om vårt indre liv. En indre sunnhet, som er med på å påvirke tilbedelsen oppover og utover. For når Jesus sier, at vi skal elske hverandre som oss selv, hvordan ser det ut å elske seg selv? Uten å bli tilbedere av oss selv?

Gjennom denne serien, ønsker vi å inspirere til bevisste pulsslag av tilbedelse i eget liv. Slik at våre liv, kan preges av vår Far i himmelen, og at vi gjennom våre liv, retter tilbedelsen dit den skal rettes: Til vår Far i himmelen. Og, det skjer på ulikt vis. Spørsmålet for hver enkelt av oss er: Hvordan ser dette ut i livet mitt?

Date: 11. mars 2018
Time: 11:00 - 12:30